Cultural and Media Industries

Code: PGCT2005
Course: Master in Communication and Territorialities
Credits: 4
Hourly load: 60

Bibliography: ADORNO, T.; HORKHEIMER, M.. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, T.. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995.
BAGDIKIAN, B. O monopólio da mídia. São Paulo: Scritta, 1993.
BAKER, C. E.. Media, markets and democracy. Cambridge: CUP, 2002.
BERNAJIM, W. et al.. Textos escolhidos (Os Pensadores). São Paulo: Abril, 1980, p. 3-28.
BOUQUILLON, P.. Les industries de la culture et de la communication. Grenoble: PUG, 2008.
BOURDIEU, P.. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 2. ed. São Paulo: Zouk. 2004.
BUSTAMANTE, E.. La televisión econômica: financiación, estratégias y mercados. Barcelona: Gedisa. 1999.
CAPPARELLI, S.. Televisão e capitalismo no Brasil. Porto Alegre: L&PM, 1982.
CAVES, R.E. Creative industries: contrasts between art and commerce. Boston: HUP, 2002.
CHOMSKY, N.; HERMAN, E. S.. Manufacturing consent: the political economy of the mass media. New York: Pantheon, 1988.
COHN, G. (Org.). Comunicação e indústria cultural. São Paulo: TA Queiroz, 1971.
CRETON, L.. Économie du cinema: perspectives stratégiques. 3. ed., Paris: Armand Colin, 2005.
DOYLE, G.. Understanding media economics. London: Sage, 2002.
GOLDING, P.; MURDOCK, G.. Culture, communications and political economy. In: CURRAN, J.; GUREVITCH, M.. Mass media and society. 3. ed. London: Arnord, 2000, p. 70-92.
HARTLEY, J.H. (Ed.). Creative industries. Boston: Blackwell, 2005.
HESMONDHALGH, D.. The cultural industries. London: Sage, 2002.
MacBRIDE, S.. Um mundo muitas vozes: comunicação e informação na nossa época. Rio de Janeiro, 1983.
McCHESNEY, R.W. Rich media, poor democracy: communication politics in dubious times. New York: The New Press, 2000.
_____ . The political economy of media. New York: Monthly Review, 2008.
MIÈGE, B.. Les industries du contenu face à l'ordre informationnel. Grenoble: PUG, 2000.
_____ . L'information-communication, objet de connaissance. Bruxelles: De Boeck/INA, 2004.
MORAES, D. de (Org). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder . Rio de Janeiro: Record, 2003.
MOSCO, V.. The political economy of communication: rethinking and renewal. 2. ed. London: Sage, 2009.
PICARD, R. G.; BRODY, J. H.. The newspaper publishing industry. Needham Heights (MA): Ally & Bacon, 1997.
SCHIFFIN, A.. O negócio dos livros: como as grandes corporações decidem o que você lê. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2006.
SOUSA, H. (Org.). Economia política da comunicação e dos media. Porto: Porto Editora, 2006.
STRAUBHAAR, J.. World television: from global to local. London: Sage, 2007.
TREMBLAY, G.. The information society: from Fordism to Gatesism. Canadian Journal of Communication, Calgary, v. 20, 1995, p. 461-482.
WARNIER, J-P.. A mundialização da cultura. Bauru: Edusc, 2003.
WASKO, J.. How Hollywood works. London: Sage, 2003.
WILLIAMS, R.. Cultura. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
ZALLO, R.. El mercado de la cultura: estructura económica y política de la comunicación. Donostia: Tercera Prensa, 1992.

Transparência Pública
Acesso à informação

© 2013 Universidade Federal do Espírito Santo. Todos os direitos reservados.
Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES | CEP 29075-910